Te-ai hotarat sa vinzi un apartament sau o casa, dar nu stii de unde sa incepi cu actele de care ai nevoie ? Daca vei merge cu ele pregatite la notar, tot procesul si birocratia vor fi mult mai usoare, vanzarea-cumpararea se va desfasura rapid, fara obstacole, nervi si stres inutil.

In cele mai multe cazuri, dupa ce apare acel cumparator sigur si hotarat, se ajunge la nevoia incheierii in prealabil a unui antecontract de vanzare-cumparare. Acest proces inseamna ca tu, ca proprietar al locuintei, iti iei promisiunea sa vinzi imobilul persoanei care a manifestat interesul si care se angajeaza sa il cumpere.

Ca proprietar vei avea nevoie de următoarele acte:

  • buletin
  • actul de proprietate al imobilului
  • extras de carte funciară pentru informare
  • certificatul de casatorie (daca imobilul nu este proprietatea ta exclusiva)

Costul pentru antecontract se calculeaza in funcție de avansul pe care il plateste promitentul cumparator. Taxa notarială a antecontractului poate fi achitată de ambele părți sau de una singură, în funcție de înțelegerea bilaterală.

Antecontractul implică obligația vânzătorului de a vinde apartamentul cumpărătorului, dar dreptul de proprietate nu se transferă. Asadar, daca tu sau promitentul cumparator va razganditi, si nu mai doriti sa vindeti, respectiv sa cumparati, transferul de proprietate nu se va realiza, dar cel mai probabil se vor plati niste daune, in functie de intelegerea din antecontract.

Contractul de vanzare-cumparare. Ce documente trebuie sa prezinti la notar?

  1. Actul de proprietate: un contact de vanzare-cumparare care atesta ca tu esti proprietarul, actul de donatie, certificatul de mostenitor etc. Pentru a putea vinde un apartament este important să faci dovada dreptului de proprietate.
  2. Certificatul de atestare fiscala: acesta se obtine de la Administratia Fiscala, unde se plateste impozitul anual.
  3. Documentatia cadastrala: cadastrul este o documentatie care cuprinde masuratorile si datele tehnice ale apartamentului ce urmeaza a fi inregistrate in documentele cadastrale (Oficiul de Cadastru), moment in care apartamentul primeste numar cadastral; intabularea inseamna inscrierea în Cartea Funciară (la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara) unde se afla descrise proprietatile funciare. Aceasta documentatie cadastrala (cadastru si intabulare) este realizata de un expert autorizat de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara.
  4. Extrasul de carte funciara: cel care vinde imobilul trebuie sa faca o cerere scrisa la biroul notarial, acesta urmand sa obtina extrasul de la Oficiul de Cadastru si Publicitatea Imobiliara.
  5. Certificatul de performanta energetica: se obtine de catre vanzator de la un auditor energetic pentru cladiri, atestat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice si care isi desfasoara activitatea ca persoană fizica autorizata.
  6. Ultimele facturi de la utilitati, precum si dovada platii acestora.
  7. Daca este cazul, adeverinta eliberata de asociatia de proprietari: pentru a face dovada platii la zi a intretinerii. Se preda in original si are numele si prenumele presedintelui, a administratorului asociatiei, respectiv semnaturile lor. Adeverinta contine stampila asociatiei de proprietari si are ca valabilitate doua saptamani.

Procesul de vanzare-cumparare poate fi unul usor si rapid daca stii la ce sa te astepti si ce ti se cere la notar in calitate de vanzator. Daca te intereseaza care sunt actele necesare schimbarii furnizorului de gaze naturale da un click aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Această pagină web folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența de navigare și a asigura funcționalițăți adiționale.